آب شرب

شروع گسترده تجارت آب در تاریخچه آب معدنی

آغاز دهه ۹۰ میلادی نقطه عطفی در تاریخچه آب معدنی بود زیرا تبلیغات پر هزینه ، تغییر سبک زندگی و نوآوری در بسته بندی باعث شد تجارت آب معدنی به یک صنعت تبدیل شود. صنعتی که به سرعت جایش را در اقتصاد جهان باز کرد و خودش را به پای دیگر نوشیدنی های محبوب و پرفروش رساند.
امروزه آمار و ارقام میگویند ارزش صنعت آب که در سال ۲۰۱۳ برابر با ۱۵۷ میلیارد دلار بود ، در سال ۲۰۲۰ به ۲۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

البته از همان روزهای نخستی که پیشبینی میشد صنعت آب بسته بندی ارزش بالایی پیدا خواهد کرد شرکت های تولید نوشیدنی برای جیب مصرف‌کنندگان دندان تیز کرده بودند؛ این شرکت‌ها به این فکر افتادند که اگر قرار است سودآوری آب به اندازه نوشابه باشد چرا هر دوی آنها را تولید نکنند؟! برای همین هم بود که در دهه ۹۰ میلادی شرکت پپسی برند آکوافینا(AQUAFINA) شرکت کوکاکولا برند داسانی(DASANI) و شرکت نستله برنده پیورلایف (PURE LIFE)را تاسیس کردند که نشان می‌داد ایده قدیمی شرکت هروگیت هنوز هم طرفدار دارد.
البته در مسیر این شرکت های بزرگ مشکلات پیش بینی نشده ای هم وجود داشت ؛ سال ۲۰۰۴ وقتی کوکاکولا با برند جدیدش یعنی داسانی قصد داشت بازار آب‌معدنی انگلستان را تسخیر کند اتفاق عجیبی افتاد ؛ فقط ۵ هفته از توزیع اولین بطری های آب داسانی با تبلیغات پر هزینه و سرسام آور در این کشور گذشته بود که روزنامه دیلی استار تیتری افشاگرانه برای این شرکت زد…
دیلی استار فاش کرد که این برند وابسته به کوکاکولا در انگلیس همان کاری را می‌کند که در ایالات متحده انجام می‌دهد یعنی پر کردن بطری ها از آب شیر!!!
در حقیقت داسانی آب شهری را تصفیه میکرد و بعد از اضافه کردن املاح معدنی هر بطری آن را به قیمت ۹۵ پنی به انگلیسی‌ها میفروخت…
همچنین کمی بعد از تیتر آن روزنامه فاش شد املاح معدنی که داسانی به آب شهری اضافه میکند سرطان زاست!!!
در پی این اتفاق کوکاکولا مجبور شد همه ۵۰۰ هزار بطری آب های به اصطلاح معدنی اش را از سراسر انگلستان جمع کند و از این کشور برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *